Nu
te lăsa înşelat de părerea de sine şi de învăţătura celor care,
înşelaţi de părerea de sine, dispreţuind adevărul Bisericii şi
dumnezeiasca Descoperire, spun sus şi tare că adevărul poate să
vorbească în tine fară sunetele cuvântului şi să te povăţuiască el
însuşi printr-o oarecare lucrare nehotărnicită şi tulbure. Aceasta este o
învăţătură a minciunii şi a celor de aproape ai ei.
Semnele învăţăturii mincinoase: întunecimea, lipsa de limpezime, părerea
şi ceea ce urmează lor: desfătarea visătoare a sângelui şi a nervilor
pe care le nasc ele. Această desfătare se dobândeşte în urma lucrării
perfide a slavei deşarte şi iubirii de desfătări.
Omenirea căzută se apropie de sfântul adevăr prin credinţă: altă cale către acesta nu e. Credinţa e din auzire, iar auzirea din cuvântul lui Dumnezeu (Rom. X, 17), ne învaţă Apostolul.
Cuvântul
lui Dumnezeu este adevărul (In. XVII, 7); poruncile evanghelice sunt
adevărul (Ps. CXVIII, 86) şi tot omul este mincinos (Ps. CXV, 2). Toate
aceste lucruri sunt mărturisite de Dumnezeiasca Scriptură. Aşadar, cum
crezi că din ceea ce este minciună vei auzi glasul Sfântului Adevăr?
Vrei
să-l auzi, vrei să auzi glasul duhovnicesc al Sfântului Adevăr? Învaţă
să citeşti Sfânta Evanghelie: de la ea vei auzi adevărul, în ea vei
vedea adevărul. Adevărul îţi va descoperi căderea ta şi legăturile
minciunii, legăturile amăgirii de sine cu care este legat în chip
nevăzut sufletul fiecărui om neînnoit de Duhul Sfânt.
Îţi
e ruşine să mărturiseşti,trufaş căzut, trufaş în însăşi căderea ta, că
trebuie să cauţi adevărul în afara ta, că intrarea lui în tine se face
prin auz şi prin celelalte simţiri trupeşti! Acesta însă e adevărul de
netăgăduit, care dă pe faţă cât de adâncă e căderea noastră.
Atât
de adâncă, atât de grozavă e căderea noastră, că pentru, a ne scoate
din prăpastia pierzării, Dumnezeu-Cuvântul a luat asupră-Şi firea
omenească, pentru ca oamenii să devină, din ucenici ai diavolului şi ai
minciunii, ucenici ai lui Dumnezeu şi ai Adevărului, să fie sloboziţi
prin mijlocirea Cuvântului şi Duhului Adevărului din robia păcatului şi
să fie învăţaţi tot adevărul (In. VIII, 31, 32; cf. In. XVI, 13).
Atât
suntem de grosolani şi robiţi simţurilor, încât a fost nevoie ca
Sfântul Adevăr să Se lase perceput de simţurile noastre trupeşti; au
fost de trebuinţă nu doar sunetele cuvântului, ci şi tămăduirile celor
neputincioşi, semnele simţite săvârşite asupra apelor, pomilor,
pâinilor, ca noi, încredinţaţi de ochii cei trupeşti, să putem vedea cât
de cât Adevărul. Până-ntr-atâta s-au întunecat ochii noştri cei
sufleteşti!
Dacă nu veţi vedea semne şi minuni, nu veţi crede
(In. IV, 48), i-a dojenit Domnul pe oamenii cei robiţi simţurilor, care
cereau de la El tămăduire trupului şi nici nu bănuiau măcar că
sufletele lor se aflau într-o stare de boală mult mai cumplită şi, ca
atare, aveau mult mai mare nevoie decât trupul de tămăduire şi de
Doctorul cel ceresc.
Şi
omul a recunoscut înaintea feţei Domnului că semnele văzute cu ochii
cei trupeşti l-au adus la credinţă, l-au făcut să vadă cu mintea. Ştim, i-a grăit el Domnului, că de la Dumnezeu ai venit învăţător; că nimeni nu poate face aceste minuni pe care le faci tu, dacă nu este Dumnezeu cu el (In. III, 2). Iar omul acela avea cărturărie pământească.
Mulţi
L-au văzut cu ochii pe Mântuitorul, au văzut stăpânirea Lui cea
dumnezeiască asupra întregii făpturi în multele Lui minuni; mulţi au
auzit cu urechile sfânta Lui învăţătură, i-au auzit pe înşişi demonii
mărturisind despre El; dar nu L-au cunoscut, L-au urât, au cutezat cea
mai îngrozitoare dintre fărădelegi: uciderea de Dumnezeu. Atât de
adâncă, atât de cumplită este căderea noastră, întunecarea noastră.
E îndeajuns să citeşti un singur capitol din Evanghelie, ca să-ţi dai seama că Dumnezeu e Cel Ce vorbeşte în ea. Tu ai cuvintele vieţii veşnice, Doamne şi Dumnezeul nostru, Ce Te-ai arătat nouă în chip smerit de om şi am crezut şi am cunoscut că Tu eşti Hristosul, Fiul Dumnezeului Celui Viu (In. VI, 68, 69).
Vesteşte Cel Ce este Însuşi Adevărul: De veţi rămâne în cuvântul Meu, sunteţi cu adevărat ucenici ai Mei; şi veţi cunoaşte adevărul, iar adevărul vă va face slobozi (In. VIII, 31, 32). Cercetează Evanghelia şi-ţi va grăi ţie din ea adevărul neprefăcut şi sfânt.
Adevărul poate grăi şi înlăuntrul omului. Când însă? Atunci când omul se îmbracă, după cuvântul Mântuitorului, cu putere de sus (Lc. XXIV, 49): când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va povăţui la tot adevărul (In. XVI, 13).
Iar
dacă înainte de venirea vădită a Sfântului Duh – care e partea
sfinţilor lui Dumnezeu – va socoti cineva că aude înlăuntrul său
adevărul care grăieşte, acela nu face altceva decât să-şi linguşească
trufia, acela se înşală; el va auzi mai degrabă glasul celui ce a grăit
în rai: veţi fi ca nişte dumnezei (Fac. III, 5). Şi acest glas i se va
părea glasul adevărului!
A
cunoaşte adevărul din Evanghelie şi din Sfinţii Părinţi, a te împărtăşi
prin citire de Sfântul Duh, Care trăieşte în Evanghelie şi Sfinţii
Părinţi, aceasta e o mare fericire.
De
fericirea cea mai înaltă, de fericirea de a cunoaşte adevărul de la
Însuşi Preasfântul Duh, eu nu sunt vrednic! Nu sunt în stare de acest
lucru! Nu sunt în stare să o păstrez: vasul meu nu este pregătit, nu-i
terminat şi nu e întărit. Vinul Duhului, dacă ar fi vărsat în el, l-ar
sparge şi s-ar vărsa (Mt. IX, 17) – şi, de aceea, Atotbunul meu Domn,
cruţând neputinţa mea, îndelung rabdă în ce mă priveşte (Lc. XVIII, 7)
şi nu-mi dă spre mâncare hrană duhovnicească tare (I Cor. III, 2).
Sutaşul
s-a recunoscut pe sine nevrednic a-L primi pe Domnul în casa sa, şi a
cerut să vină în acea casă cuvântul cel atotputernic al Domnului şi să-i
tămăduiască sluga. Cuvântul a venit; semnul s-a săvârşit, tămăduirea
slugii s-a înfăptuit. Domnul a lăudat credinţa şi smerenia sutaşului
(Mt. VIII, 5-13).
Grăit-au
fiii lui Israel către sfântul lor mai-mare şi legiuitor, grăit-au din
dreaptă înţelegere a măririi dumnezeirii, din înţelegerea pe care o
naşte în om cunoaşterea şi recunoaşterea nimicniciei omeneşti: Vorbeşte
tu cu noi şi să nu vorbească Dumnezeu cu noi, ca să nu murim! (Ieşire
XX, 19). Aceste cuvinte smerite şi mântuitoare sunt proprii oricărui
creştin adevărat: prin această chezăşie a inimii, creştinul se păzeşte
de moartea sufletească cu care îi doboară pe cei aflaţi în înşelare de
sine trufia si obrăznicia lor. Aşa face adevăratul creştin, acest
israelitean duhovnicesc; cel aflat în înşelare de sine strigă,
dimpotrivă, cuprins de exaltare: „Fiii lui Israel au grăit oarecând prin
Moise: Vorbeşte tu cu noi şi vom asculta; să nu vorbească Dumnezeu cu
noi, ca să nu murim. Nu aşa, Doamne, nu aşa Te rog eu! Să nu-mi
vorbească Moise ori altul din prooroci: vorbeşte-mi Tu, Doamne
Dumnezeule, Care dai insuflare tuturor proorocilor. Tu singur, fără ei,
mă poţi învăţa în chip desăvârşit”.
Nevrednic
de Domnul, nevrednic a-I urma este acela care-i cu totul în spurcăciuni
şi necurăţii, dar, prin părerea sa prostească, trufaşă, visătoare,
socoate că se află în braţele Preacuratului, Preasfântului Domn, socoate
că-L are în sine şi vorbeşte cu El cum ar vorbi cu un prieten.
Dumnezeu Cel Ce Se proslăveşte în sfatul sfinţilor, mare şi înfricoşat este peste toţi cei dimprejurul Lui
(Ps. LXXXVTII, 8), spune Scriptura; El e înfricoşat chiar pentru cele
mai înalte dintre puterile cereşti. Serafimii cei cu şase aripi plutesc
în jurul scaunului Său, cuprinşi de extaz şi spaimă din pricina măririi
lui Dumnezeu rostesc slavoslovie necurmată, cu aripile de foc îşi
acoperă feţele de foc: dă mărturie văzătorul tainelor Isaia (Is. VI).
Omule, acoperă-te cucernic cu smerenia!
Destul,
destul e dacă adevărul, Cuvântul lui Dumnezeu, se va pogorî în casa
sufletului prin mijlocirea citirii sau auzirii şi va tămădui sluga,
adică pe tine, care te afli încă la vârsta pruncească faţă de Hristos,
chiar dacă poate eşti, după vârsta trupească, deja împodobit cu
cărunteţile.
Nu
este altă cale de a ajunge la adevăr! Cum vor crede în Acela de Care nu
au auzit? Şi cum vor auzi, dacă n-au propovăduitor? Credinţa este din
auzire, iar auzirea – prin cuvântul lui Dumnezeu (Rom. X, 14, 17). Au
tăcut organele vii ale Sfântului Duh: propovăduieşte adevărul Scriptura
rostită de Duhul Sfânt.
Fiu
credincios al Bisericii de Răsărit! Ascultă un sfat prietenesc, un sfat
mântuitor.
Vrei să cunoşti temeinic calea lui Dumnezeu, să mergi pe
această cale spre mântuirea veşnică? Învaţă sfântul adevăr din Sfânta
Scriptură, mai ales din Noul Testament şi scrierile Sfinţilor Părinţi.
Cu această îndeletnicire, trebuie să uneşti neapărat şi curăţia vieţii,
fiindcă numai inimile curate Îl pot vedea pe Dumnezeu. Atunci vei
deveni, la vremea cuvenită, în măsura ştiută de Dumnezeu şi plăcută Lui,
ucenic iubit al Sfântului Adevăr, părtaş nedespărţit de El, povăţuit de
El, al Sfântului Duh. Amin.
Sfântul Ignatie Briancianinov, Experienţe ascetice
sursa: https://invitatielaortodoxie.wordpress.com/2013/08/01/sfantul-ignatie-briancianinov-adevar-si-duh/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu