01 martie 2013

Dumnezeu este tuturor toate



Asa cum si titlul arata , acest mic discurs isi propune sa arate ca inima noastra isi afla in Dumnezeu toate placerile pe care si le doreste, si ca , spre deosebire de bunurile materiale care nu se pot da tuturor fara a se imparti, Dumnezeu se daruieste in intregime fiecaruia dintre noi.
 O predica  sublima in idei si clara in expunere.

 ********


1. Printre profetiile divine , sa o examinam cu preferinta, cu ajutorul Domnului , pe aceasta pe care am ascultat-o ultima: 


" Sa se veseleasca inima celor ce cauta pe Domnul " ( Ps 104,3)


Ceea ce face binevenita aceasta  meditatie este faptul ca suntem inca in post , si inima  noastra se va bucura numai daca sufletul ne este flamand.

Cand aducem pe mesele noastre bucate placute, cei flamanzi se bucura; ochiul , caruia ii place sa vada ceva stralucitor , se bucura si el atunci cand ii aratam tablouri in care varietatea culorilor si perfectiunea liniilor sunt potrivite pentru a incanta; exista veselie si pentru urechea care cauta  melodii armonioase , pentru mirosul ce alearga  dupa parfumurile suave.

Sa se bucure deci si inima care cauta pe Dumnezeu.

2. Fara indoiala ca fiecare dintre simturile noastre este in mod placut lovit de propriul sau obiect.Sunetul nu are nimic care incanta ochiul, nici culoarea  nimic din ce atrage urechea. Insa pentru inima noastra Dumnezeu este totodata lumina , armonie , parfum si hrana.

Si daca El este toate acestea , aceasta pentru ca nu este nimic din toate acestea; si ca , daca nu este nimic din acestea , tocmai pentru ca toate au fost create de El.

El este lumina inimii noastre; si noi ii zicem:
"Intru lumina Ta vom vedea lumina" ( Ps 35, 9).

El este armonia:
"Vei face urechile noastre sa asculte bucuria si veselia"( Ps 50,9)

El este si parfumul inimii noastre:
"Suntem buna mireasma a lui Hristos" ( 2 Cor 2, 15).

Daca postiti aveti nevoie si de hrana:
"Fericiti cei ce flamanzesc si inseteaza de dreptate" ( Mt 5,6).

Or, s-a spus despre Domnul Nostru Iisus Hristos ca 
 "S-a facut dreptatea si intelepciunea noastra" ( 1 Cor 1,30 )

Iata masa pregatita ;Iisus Hristos este dreptatea, Dreptatea care nu lipseste niciodata , pe care servitorul nu are voie sa o dreaga pentru noi si pe care comertul nu o transporta de dincolo de mare, ca pe  fructele straine.

Este hrana pe care o gusta cel ce nu are bolnav cerul gurii; este hrana omului interior ; si vorbind despre El Insusi , Hristos a spus:

"Eu sunt painea cea vie coborata din cer" ( In 6, 51).

Acest aliment hraneste fara a se epuiza, se imparte fara a se consuma; satura foamea fara a se imputina.Atunci cand veti iesi de aici, nu veti gasi nimic asemanator pe mesele voastre.Si , fiindca sunteti la acest ospat , mancati pe saturate , insa , inainte de a-l fi parasit, aveti grija sa digerati bine.

E mai bine sa manaci si sa digeri prost , decat sa asculti bine Cuvantul lui Dumnezeu fara a-l pune in practica; nu inseamna a extrage sucurile hranitoare, ci a le respinge cu dezgust ca pe o mancare acra si grea.

3. Nu va mirati ca inimile noastre mananca  si se hranesc fara a indeparta nimic alimentelor lor (O fructa are coaja, un aliment un ambalaj. Pe acestea le indepartam inainte de a le manca.).

Oare Dumnezeu nu are pentru ochii nostri o hrana asemanatoare? Lumina, de fapt , este hrana ochilor,din ea traiesc , si, daca sunt prea multa vreme in intuneric, pier intr-un fel pentru a fi postit.
Am vazut oameni care si-au pierdut vederea stand in intuneric; nu le-a intrat nimic in ochi; nu i-a lovit nimeni, nici altceva strain nu a intrat in ei, nici praf , nici fum; acesti oameni au iesit afara si nu au mai vazut cum vedeau inainte; ochii lor erau morti de foame ; se stinsesera pentru ca nu-si-au luat hrana, adica nu au vazut lumina.

Recunoasteti acum ce voiam sa va arat, anume, care este natura acestei lumini din care traiesc ochii.Toti o vad, toti se hranesc din ea; si , totusi, servind de aliment vederii , lumina nu pierde nimic din ea insasi.
Oamenii o vad, ea ramane intreaga; mai multi o vad, ea ramane aceeasi tuturor.nimic nu o margineste ; imbogateste pe cel sarac; nu este pentru bogat un motiv al zgarceniei.

Oare cel mai bogat vede mai mult? Oare cu aurul lui poate lua locul celui sarac si-i poate cumpara lumina pentru a-l lipsi pe cel nevoias?Daca aceasta este hrana ochilor nostri, ce trebuie sa gandim despre Dumnezeu  pentru sufletele noastre?

4. Urechea, de asemenea , traieste prin sunet , si ce este sunetul? Caci putem , prin lucrurile sensibile , sa ne facem o idee despre lucrurile inteligibile.Eu vorbesc fratiilor voastre; urechile si sufletele voastre sunt deschise.
Tocmai am numit doua lucruri ; urechile si sufletele, si in cuvantul meu sunt de asemenea doua lucruri: sunetul si gandul.Amandoua zboara si ajung in acelasi timp la ureche ; dar sunetul se opreste , in timp ce gandul coboara in inima.

Sa luam in considerare mai intai sunetul, desi trebuie sa-i preferam mai mult gandul.Sunetul este precum trupul, gandul este ca si sufletul.Imediat dupa ce a lovit aerul si a atins urechea, sunetul sfarseste fara intoarcere, nu il mai auzim.Caci, silabele care il formeaza se succed atat de rapid, ca nu il auzim pe al doilea  decat dupa trecerea primului.Si totusi, ce minunatie in ceea ce trece atat de repede!
Daca acum , pentru a va astampara foamea, va puneam in fata o paine , nu ar fi  a fiecaruia; ati imparti-o si fiecare ar avea cu atat  mai putina  cu cati sunteti mai multi.
Va prezint un discurs , nu impartiti silabele, nu le rupeti pentru a da o bucata acestuia, o bucata celuilalt su pentru a da fiecaruia o mica parte din ceea ce spun.Totul este ascultat de unul , de doi, de mai multi si de toti cei care au venit aici.Ajunge pentru toti un discurs, si fiecare il are in intregime.
Urechea ta sa-l asculte, urechea vecinului tau nu pierde nimic.

Daca cuvantul, care nu este decat un zgomot, produce aceasta minunatie, ce nu face Cuvantul Atotputernic? 

Glasul meu este in toate urechile , fiecare om il are in intregime; nu imi trebuie atatea glasuri cate urechi aveti voi ; o singura voce ajunge pentru mai multe urechi fara a se imparti, ea o umple pe fiecare dintre ele.

In acest fel , imaginati-va Cuvantul lui Dumnezeu, cu totul in cer , cu totul pe pamant, in intregime cu ingerii, in sanul Tatalui Sau  in intregime, cu totul in pantecele Fecioarei , cu totul in vesnicie, in trupul Sau cu totul, in intregime in iad cand l-a cercetat , si in rai cand l-a condus pe talharul pocait .Iata si pentru sunet.

5. Si daca spun un cuvant despre gand , care totusi este inferior Cuvantului lui Dumnezeu, fac un sunet; insa dupa ce l-am emis, nu-l mai retin ; daca vreau sa ma fac iarasi auzit , produc  un alt sunet su dupa aceasta  un al treilea , fara de care va fi liniste.
Dar , cand este vorba despre gand , il dau si eu il pastrez in acelasi timp; tu tii ceea ce ai auzit, eu nu pierd ceea ce am spus.
Recunoasteti cat de drept este ca se bucura inima care cauta pe Dumnezeu. 

Caci Domnul Insusi este Adevarul care invata.

Astfel deci, gandul meu imi ramane in suflet si merge la tine fara a-l parasi. Insa pentru a ti-l transmite am nevoie  de un fel de vehicul , este sunetul.Il iau , il incarc intr-un oarecare fel cu gandul meu, il scot , il conduc,il aduc pana la tine fara a-l parasi.

Daca gandul meu poate  face aceasta cu vocea mea, oare Cuvantul lui Dumnezeu nu poate face la fel cu trupul Sau? De fapt , pentru a veni la noi Cuvantul lui Dumnezeu , Care este Dumnezeu si traieste in Dumnezeu, aceasta Intelepciune Dumnezeiasca ce ramane vesnic in sanul Tatalui , alege un trup asa cum gandul alege un sunet , se pune in acest corp si vine la noi fara a-si parasi Tatal.

Intelegeti , gustati ceea ce tocmai ati ascultat, meditati la maretia si minunatiile acestora , si imaginati-va despre Dumnezeu idei mult mai mari.

Dumnezeu este superior oricarei lumini, oricarei armonii, el biruieste orice gandire.

Trebuie sa-L doriti pe Dumnezeu , 
sa suspinati dupa El.

sursa: " Predici" de Fericitul Augustin




Dumnezeu sa va binecuvanteze cu suava Sa Prezenta!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu