08 februarie 2013

Deosebirea dintre prieteniile adevarate si cele usuratice



Iata,asadar, Filotee, lucrul de care trebuie sa tii cont in chip special.
Mierea din Heracleea, care este atat de otravitoare, seamana cu cealalta ,care este atat de binefacatoare: este mare primejdie sa iei una in locul celeilalte, sau sa le iei amestecate caci bunatatea uneia n-ar impiedica raul celeilalte.Trebuie sa fii cu ochii in patru, ca sa nu te inseli in aceste prietenii, mai ales cand este vorba de sex diferit, sub orice pretext ar fi , caci adesea Satana se substituie cu cei care iubesc.

Se incepe cu iubirea virtuoasa, dar daca nu esti foarte prudenta, iubirea  usuratica se va amesteca si ea, apoi iubirea senzuala si, in cele din urma, iubirea carnala; pericolul exista pana si in iubirea spirituala, daca nu suntem destul de atenti; desi in aceasta sunt mult mai dificile confuzia si echivocul, deoarece curatia si luminozitatea ei fac si mai evidente marsaviile pe care Satana vrea sa le strecoare in ea: de aceea, cand el se apuca de asa ceva, procedeaza cu mai multa subtilitate si incearca sa strecoare marsaviile aproape pe nesimtite.

Vei deosebi prietenia lumeasca de cea sfanta si virtuoasa , dupa cum deosebesti mierea de Heracleea de cealalta: mierea din Heracleea  este mai dulce in gura decat mierea obisnuita datorita omagului care ii da un gust in plus de dulceata; si prietenia lumeasca da la iveala o multime de cuvinte lingusitoare, o mangaiere de cuvinte pline de pasiune si de laude  din cauza frumusetii , gratiei si calitatilor senzuale; prietenia sfanta insa are o vorbire simpla si sincera, nu poate lauda decat virtutea si harul lui Dumnezeu   , singurul fundament pe care ea subzista.

Mierea din Heracleea, odata inghitita , provoaca ameteala; in acelasi fel, prietenia falsa provoaca o ameteala a sufletului , care face ca persoana sa se clatine in castitate si evlavie, purtand-o la priviri afectate , cochete si nechibzuite , la mangaieri senzuale , la suspine suspecte , la mici plangeri ca nu esti iubita , la mici dar cautate si atragatoare gesturi , galanterii , cereri de sarutari si alte familiaritati si favoruri care nu se cuvin, simptome sigure si  neindoielnice ale unei apropiate ruine a onestitatii si cinstei.



Prietenia sfanta insa nu are decat ochi  simpli si plini de modestie, mangaieri curate si sincere , suspine numai dupa cer , familiaritati numai pentru suflet , plangeri numai pentru ca Dumnezeu nu este iubit indeajuns, semne sigure ale onestitatii.

Mierea din Heracleea tulbura vederea , iar prietenia lumeasca tulbura judecata , asa incat cei care sunt atinsi cred ca fac bine facand raul si socotesc ca scuzele, pretextele si cuvintele lor sunt motive adevarate; ei se tem de lumina si le place intunericul , dar prietenia sfanta are ochii clarvazatori si nu se ascunde niciodata, ci se arata cu placere inaintea oamenilor cumsecade.

In sfarsit , mierea din Heracleea lasa o mare amaraciune in gura: acelasi lucru are loc  inprieteniile false, care se transforma si se termina in cuvinte si cereri trupesti si puturoase sau , in caz de refuz, in insulte , calomnii, minciuni , tristeti si rusinari care foarte adesea se sfarsesc in abrutizare si isterie ; dar prietenia casta  este intotdeauna la fel de cinstita, la fel de cuviincioasa si de amabila, transformandu-se intr-o mereu mai curata si desavarsita unire a sufletelor , icoana vie a prieteniei fericite  pe care o experimentam in cer.

Sfantul Grigore de Nazianz spune ca paunul, scotand strigatul obisnuit, impaunandu-se, atata pofta femelelor care-l aud la lascivitate. In acelasi mod , cand vedem un om impaunandu-se , gatindu-se si venind astfel sa linguseasca , sa sopteasca  si sa traficheze la urechile unei femei sau fete fara gandul unei serioase  casatorii , fara indoiala, aceasta o face numai ca s-o indemne la vreo impudicitate; femeia cinstita insa isi va astupa  urechile, ca sa nu auda strigatul acestui paun si glasul fermecatorului care voieste s-o farmece cu iscusinta : daca ea il asculta , Doamne , ce semn rau cat priveste viitoarea pierdere a inimii sale!

Tinerii care fac gesturi afectate ,tandre si dezmierdatoare sau spun cuvinte cu care n-ar voi sa fie surprinsi de parintii , sotii , sotiile sau duhovnicii lor dau dovada ca au in vedere altceva decat cinstea si constiinta.

Sfanta Fecioara s-a tulburat la vederea unui inger in forma de om, pentru ca ea era singura si el ii aducea prea mari laude , desi ceresti : o, Mantuitorule al lumii, curatia se teme de un Inger in forma omeneasca; pentru ce impuritatea nu se va teme de un om, chiar daca ar avea chip de inger, cand o lauda cu laude senzuale si omenesti?

sursa:Sfantul Francisc de Sales " Introducere in viata evlavioasa"



Dumnezeu sa va binecuvanteze cu acele Haruri  care vor ajuta la purificarea inimilor voastre!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu