Discursul Sfântului Părinte Papa Francisc
la Liturghia de încheiere a Anului Credinţei
în solemnitatea Cristos Regele Universului
Piaţa San Pietro, 24 noiembrie 2013
la Liturghia de încheiere a Anului Credinţei
în solemnitatea Cristos Regele Universului
Piaţa San Pietro, 24 noiembrie 2013
Solemnitatea de astăzi a lui Cristos Regele Universului, încoronare a
anului liturgic, marchează şi încheierea Anului Credinţei, convocat de
Papa Benedict al XVI-lea, spre care se îndreaptă acum gândul nostru
pline de afecţiune şi de recunoştinţă pentru acest dar pe care ni l-a
oferit. Cu această iniţiativă providenţială, el ne-a oferit ocazia de a
redescoperi frumuseţea acelui drum de credinţă care a început în ziua
Botezului nostru, care ne-a făcut fii ai lui Dumnezeu şi fraţi în
Biserică. Un drum care are ca ţintă finală întâlnirea deplină cu
Dumnezeu, şi în timpul căruia Duhul Sfânt ne purifică, ne ridică, ne
sfinţeşte, pentru a ne face să intrăm în fericirea la care tânjeşte
inima noastră.
Doresc să adresez un salut cordial şi fratern şi Patriarhilor şi
Arhiepiscopilor Majori din Bisericile Răsăritene Catolice, prezenţi
aici. Schimbul păcii, pe care îl voi face cu ei, vrea să semnifice
înainte de toate recunoştinţa Episcopului de Roma faţă de aceste
comunităţi, care au mărturisit numele lui Cristos cu o fidelitate
exemplară, adesea plătită cu mare preţ. În acelaşi mod, prin intermediul
lor, cu acest gest vreau să ajung la toţi creştinii care trăiesc în
Ţara Sfântă, în Siria şi în tot Orientul, cu scopul de a dobândi pentru
toţi darul păcii şi al înţelegerii.
Lecturile biblice care au fost proclamate au ca fir conducător centralitatea lui Cristos.
Cristos este în centru, Cristos este centrul. Cristos centru al
creaţiei, Cristos centru al poporului, Cristos centru al istoriei.
1. Apostolul Paul ne oferă o viziune foarte profundă a centralităţii lui Isus. Ni-l prezintă ca primul născut din toată creaţia:
în El, prin El şi pentru El au fost create toate lucrurile. El este
centrul tuturor lucrurilor, este începutul: Isus Cristos, Domnul.
Dumnezeu i-a dat lui plinătatea, totalitatea, pentru ca în El să fie
reconciliate toate lucrurile (cf. Col 1,12-20). Domn al creaţiei, Domn al reconcilierii.
Această imagine ne face să înţelegem că Isus este centrul creaţiei;
şi prin urmare atitudinea cerută credinciosului, dacă vrea să fie
credincios, este aceea de a recunoaşte şi de a primi în viaţă această
centralitate a lui Isus Cristos, în gânduri, în cuvinte şi în fapte. Şi
astfel gândurile noastre vor fi gânduri creştine, gânduri ale lui Cristos. Faptele noastre vor fi fapte creştine, fapte ale lui Cristos, cuvintele noastre vor fi cuvinte creştine,
cuvinte ale lui Cristos. În schimb, când se pierde acest centru, pentru
că este înlocuit cu altceva, rezultă numai daune, pentru ambientul din
jurul nostru şi pentru omul însuşi.
2. În afară de a fi centru al creaţiei şi centru al reconcilierii, Cristos este centru al poporului lui Dumnezeu.
Şi chiar astăzi este aici, în centrul nostru. Acum este aici în Cuvânt
şi va fi aici pe altar, viu, prezent, în mijlocul nostru, poporul său.
Este ceea ce ne este arătat în prima lectură, unde se relatează despre
ziua în care triburile lui Israel au venit să îl caute pe David şi în
faţa Domnului l-au uns rege peste Israel (cf. 2Sam 5,1-3). Prin
căutarea figurii ideale a regelui, acei oameni îl căutau pe însuşi
Dumnezeu: un Dumnezeu care să fie aproape, care să accepte să însoţească
drumul omului, care să devină fratele lor.
Cristos, descendent al regelui David, este tocmai “fratele” în jurul căruia se constituie poporul,
care se îngrijeşte de poporul său, de noi toţi, cu preţul vieţii Sale.
În El noi suntem una; un singur popor uniţi cu El, împărtăşim un singur
drum, un singur destin. Numai în El, în El drept centru, avem
identitatea ca popor.
3. Şi în sfârşit, Cristos este centrul istoriei omenirii şi centrul istoriei fiecărui om.
Lui putem să îi prezentăm bucuriile şi speranţele, tristeţile şi
neliniştile din care este ţesută viaţa noastră. Când Isus este în
centru, chiar şi momentele cele mai întunecate ale existenţei noastre se
luminează şi ne dă speranţă, aşa cum se întâmplă pentru tâlharul cel
bun în Evanghelia de astăzi.
În timp ce toţi ceilalţi se adresează lui Isus cu dispreţ – “Dacă tu
eşti Cristos, Regele Mesia, salvează-te pe Tine însuţi coborând de pe
lemn!” – acel om, care a greşit în viaţă, la sfârşit se agaţă căit de
Isus răstignit implorând: “Aminteşte-ţi de mine când vei intra în
împărăţia Ta!” (Lc 23,42). Şi Isus îi promite: “Astăzi vei fi cu
mine în paradis” (v. 43): Împărăţia Sa. Isus rosteşte numai cuvântul
iertării, nu cel al condamnării; şi atunci când omul găseşte curajul de a
cere această iertare, Domnul nu lasă niciodată să dispară o asemenea
cerere. Astăzi noi toţi ne putem gândi la istoria noastră, la drumul
nostru. Fiecare dintre noi are istoria sa; fiecare dintre noi are şi
greşelile sale, păcatele sale, momentele sale fericite şi momentele sale
întunecate. Ne ajută, în această zi, să ne gândim la istoria noastră şi
să îl privim pe Isus şi din inimă să îi repetăm de multe ori, dar cu
inima, în tăcere, fiecare dintre noi:
“Aminteşte-ţi de mine, Doamne,
acum când eşti în împărăţia Ta! Isuse, aminteşte-ţi de mine, pentru că
eu vreau să devin bun, vreau să devin bună, dar nu am putere, nu pot:
sunt păcătos, sunt păcătos. Dar aminteşte-ţi de mine, Isuse! Tu poţi
să-ţi aminteşti de mine, pentru că Tu eşti în centru, Tu eşti chiar în
împărăţia Ta!” Ce frumos! Să facem aceasta cu toţii astăzi, fiecare în
inima sa, de multe ori. “Aminteşte-ţi de mine, Doamne, Tu care eşti în
centru, Tu care eşti în împărăţia Ta!”
Promisiunea lui Isus adresată tâlharului cel bun ne dă o mare
speranţă: ne spune că harul lui Dumnezeu este mereu mai îmbelşugat decât
rugăciunea care l-a cerut. Domnul dăruieşte mereu mai mult, este atât
de generos, dăruieşte mereu mai mult decât i se cere: îi ceri să îşi
amintească de tine şi te duce în împărăţia Sa!
Isus este chiar centrul
dorinţelor noastre de bucurie şi de mântuire. Să mergem cu toţii
împreună pe acest drum!
Dumnezeu sa va binecuvanteze cu Spiritul Sau Sfant!